Om als bedrijf competitief te blijven en te blijven groeien, is het noodzakelijk om een goed inzicht te hebben in alle processen, noden van klanten en andere factoren die kwaliteit en klanttevredenheid beïnvloeden. Daarvoor zijn ISO 9001 kwaliteitsmanagementsystemen ook voor jou de oplossing.
Kwaliteitsmanagement volgens ISO 9001
Wat is kwaliteitsmanagement volgens ISO 9001?
ISO 9001 is een internationaal erkende norm die richtlijnen en eisen voor een kwaliteitsmanagementsysteem beschrijft. Met kwaliteitsmanagement beoog je een zo hoog mogelijke kwaliteit voor je processen, producten en diensten. Dit kan je aantonen met een ISO 9001 certificaat.
Voor wie is ISO 9001 kwaliteitsmanagement?
Het ISO 9001 kwaliteitsmanagement is geschikt voor elke organisatie die zijn omzet wilt verhogen en zijn kosten verlagen. Dit gebeurd door producten, diensten of processen te optimaliseren. Deze tool is handig voor zowel kleine als grote ondernemingen, non-profit als profit organisaties en voor elke sector.
Wat zijn de voordelen van ISO 9001 kwaliteitsmanagement?
Dit managementinstrument heeft een sterke positieve impact op de volgende punten:
- Hogere klantentevredenheid: je gaat sneller inspelen op de noden van je klanten doordat kwaliteitsmanagementsystemen steeds gericht zijn op verbetering.
- Aantoonbare kwaliteit: een ISO 9001 certificaat bewijst dat je kwaliteitsbewust werkt.
- Flexibiliteit: door de geïntegreerde PDCA-cyclus ga je snel risico’s en opportuniteiten spotten in de steeds veranderende markt.
- Hogere omzet: door hoge kwaliteit en hogere klantentevredenheid, ga je sneller nieuwe klanten aantrekken en bestaande klanten houden.
- Lagere kosten: de procesmatige aanpak en continue verbetering zorgen voor hogere efficiëntie, minder fouten en dus lagere kosten
- Nieuwe markten: doordat de norm internationaal erkend is, gaan buitenlandse klanten sneller naar jou komen
- Sterker engagement: kwaliteitsmanagement werkt doorheen de hele organisatie. Je medewerkers gaan voelen dat ze actief bijdragen bij het succes van je onderneming.
- Beter overzicht: omdat het managementinstrument doorheen de hele organisatie werkt, kan je een goed overzicht bewaren van je onderneming.
Wat doen we voor jou?
- Met geoptimaliseerde processen zal je meer produceren in minder tijd waardoor je geld
bespaart. - Met kwalitatieve producten en diensten help je klanten beter waardoor je de klantentevredenheid en -loyaliteit verhoogt, wat je omzet zal boosten.
Met onze training verhogen we de kennis en het engagement van je team. We tonen hoe ze bijdragen aan een kwaliteitsmanagementsysteem en wat daar de impact van is.
Wat zit er in de opleiding over ISO 9001 kwaliteitsmanagement?
Binnen deze opleiding leer je hoe je snel problemen kan identificeren en gericht acties ondernemen. Ook kom je te weten hoe je kwaliteitsmanagementsystemen met elkaar kunt samenvoegen, zodat je dubbel werk vermijdt en je overzicht behoudt. Tot slot, krijg je de PDCA-tool aangereikt om het systeem steeds te blijven verbeteren.
- Wat is ISO 9001?
- Relevantie van ISO 9001
- Onderdelen van een ISO 9001 kwaliteitsmanagementsysteem
- High Level Structuur (HLS)
- PDCA-cyclus
- Toekomstige ISO 9001 kwaliteitsmanagementsystemen
Wat is het resultaat van de training rond ISO 9001 Kwaliteitsmanagement?
Na de opleiding krijg je inzicht in wat een kwaliteitsmanagementsysteem is en wat het voor jou kan betekenen. Je leert dat een kwaliteitsmanagementsysteem je organisatie sterk vooruit helpt, en niet enkel nodig is voor klanten tevreden te houden. Verder krijg je inzicht in de vele mogelijkheden die ISO 9001 kwaliteitsmanagementsystemen te bieden hebben.
Je team gaat na deze training ook de ‘bigger picture’ zien en begrijpen hoe ze elk op hun manier, hun steentje kunnen bijdragen. ISO 9001 is en blijft natuurlijk een systeem dat op elk niveau van de organisatie geïmplementeerd en begrepen kan worden.